mandag 5. september 2011

Lys


I dag fikk vi i oppgave å dra ut og ta bilder av et eple i forskjellige lyssettinger. Vi kunne være både ute og inne, og vi skulle prøve å finne kunstig lys og naturlig lys, direkte og indirkete lys, og lys fra forskjellige vinkler.
Her har jeg valgt ut de fire bildene jeg fikk lyset best fram i, og forklart bruken av lyset.


Dette bildet er tatt nede i kantinen på skolen, og er lagt opp på et piano som sto der. Dette er et eksempel på overlys, lyset faller ovenfra og ned på eple. På grunn av de store vinduene er dette et direkte lys, men det kommer også kunstig lys fra lampene i taket. Dette lyset gjør at bildet blir hardt der lyset faller rett på eple. Bakgrunnen som er flat og hvit gjør at objektet kommer frem på en fin måte uten andre blikkfang.


Dette bildet er også tatt på skolen, oppe i en av gangene. Dette er et eksempel på motlys, der lyset kommer bak objektet. Dette er direkte lys som kommer inn gjennom vinduet bak. Her har jeg dempet fargene slik at det skal komme mer fokus på lyset. Orginalt var det mer farger på husene på utsiden, men dette synes jeg ble forstyrrende. Dette bildet har store kontraster mellom lys og skygge og man kan tydelig se slagskyggen til objektet. Dette gjør at bildet er ganske kaldt.



Nå er vi kommet ut. Bildet er tatt på en benk. Det viser sidelys, lyset kommer inn mot eple fra siden. Her er det flatt og jevnt lys som kommer av at det er overskyet ute. Det er direkte og naturlig lys. Vanndråpene på den glatte overflaten på eple gir et kladt inntrykk.


Det siste bildet jeg valgte ut er det jeg likte best. Her slapp vi eple ned i en vanndam slik at vi lagde ringer i vannet. Her kommer lyset ovenfra, men det reflekterer også i vannet fra undersiden. Lyset er naturlig og får vannet til å lage bevegelse i bildet. Det er et jevnt, flatt lys som treffer eple fra mer enn en retning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar